W tym roku mam praktykanta na zajęciach. Ostatnio otrzymał temat „10 Przykazań – powtórzenie wiadomości dla 3 klasy SP”. Przygotował lekcję i udostępnił metodę NATANowi. Dziękuję bracie Jakubie !
Metoda
Uczniowie otrzymują karty pracy. Mają za zadanie słuchać historii i wpisywać numer przykazania, którego dotyczy. Literki na karcie pracy to początek imienia bohatera danej historii. Po uzupełnieniu kart pracy wskazane jest sprawdzenie oraz wytłumaczenie każdej z historii w kontekście Dekalogu. Najlepiej dać szansę uczniom do uzasadnienia swoich wyborów. Można przygotować dodatkowe ilustracje do każdej historii. Lekcję można przeprowadzić na dowolnym poziomie – dostosowując historie do poziomu odbiorców.
DEKALOG QUIZ – karta pracy FREE
- Anna zobaczyła u koleżanki świetne flamastry. Na przerwie sięgnęła do plecaka i wzięła sobie opakowanie do domu. Zaraz też sobie wytłumaczyła te sytuację: – Ja ich nie wzięłam, tylko pożyczyłam, choć koleżanka o tym nie wie. Na pewno ma jeszcze dużo takich flamastrów w domu. Nie oddam jej, bo ich nie potrzebuje. (przykazanie 7)
- Idzie sobie Bożenka po chodniku i rozmyśla. Nagle potyka się o kamień, przewraca i rani się w kolano wołając „O Boże, O Jezu, jak mnie boli!”(przykazanie 2)
- Cezary powiedział – Ale mi się podoba rower Piotrka. Jest taki super.Ale mu zazdroszczę. Jak ja chcę go mieć. I chcę, aby Piotrek go nie miał, a on teraz tak fajnie się bawi. To ja powinienem jeździć na tym rowerze i tak fajnie się bawić. (przykazanie 10)
- W pewnej szkole ktoś bardzo pomazał ławkę. Pani wychowawczyni pytała dzieci, kto tę ławkę pomazał. Ale nikt nie przyznawał się. Kiedy po dzwonku na przerwę dzieci wyszły z klasy – w klasie została jedna z uczennic. Podeszła do Pani i powiedziała „To na pewno Daria. Ja to widziałam”. Ale ona tego nie widziała, tylko zmyśliła. (przykazanie 8)
- Edek miał kolegę o imieniu Włodek. Włodek miał wspaniałą rodzinę – piękną żonę i miłe dzieci. Edek myślał sobie „Lepiej, żeby ta jego żona go zostawiła. Niech zostanie moja żoną. Ja będę dla niej na pewno lepszym mężem”.(przykazanie 9)
- Felek uważał, że najważniejszy w życiu jest komputer. Po przyjściu ze szkoły grał w gry komputerowe przez wiele godzin. Kiedy szedł do kolegów – proponował im granie w te gry. Nawet kiedy jechał na wakacje zabierał tablet i przez wiele godzin nie interesowało go nic oprócz grania w gier. Kiedy mama przypominała mu o różnych ważnych rzeczach odpowiadał „Za chwilę – teraz nie mogę, właśnie przechodzę kolejny etap w grze”. (Przykazanie 1)
- Grażyna obudziła się w niedzielę i zastanawiała się nad planem dnia. Oczywiste dla niej było, że spędzi niedzielę robiąc zakupy w centrum handlowym. Tak też zrobiła. Po przyjściu do domu dokładnie posprzątała mieszkanie. (Przykazanie 3)
- Hubert nie przepada za Grzegorzem. Dzisiaj nadarzyła się okazja, że byli sami na podwórku. Hubert uderzył Grzegorza i uciekła. (Przykazanie 5)
- Irenka podczas nieobecności rodziców włączyła telewizor i ustawiła kanały na programy dozwolone od 18 lat. Pomyślała, że skoro rodzice jej nie pozwalają oglądać – to będzie oglądała, jak rodziców nie ma w domu. (przykazanie 6)
- Julian odrabiał lekcje. W pewnym momencie bardzo się zdenerwował i rzucił zeszytem w mamę. Nie przeprosił i dodatkowo zaczął jej pyskować, kiedy próbowała go uspokoić. Kiedy przyszedł tatuś jeszcze bardziej okazywał swoja złość i niezadowolenie względem rodziców. (przykazanie 4)
.
Bardzo ciekawa propozycja, twórcza i pomysłowa. Zasady działania pracy można zastosować do innych tekstów biblijnych np. przypowieści. Dziękuję za pomysł.
Bardzo dobra pomoc. Pomaga dostrzec dziecku znaczenie przykazań w codziennym życiu i uatrakcyjnić lekcję. Dziękuję za udostępnienie Twojej pracy.