Za chwilę Wielki Post. Jak zorganizować w tym klimacie czas na katechezie? Propozycja dla klas 4 i wyżej – na początek oczywiście modlitwa 😉 a potem proponuję kostki scrabble.
Kilkuosobowej grupie rzucamy hasło: WIELKI POST i układamy jak najwięcej skojarzeń w formie krzyżówki: kościół, spowiedź, rekolekcje, post, modlitwa, droga krzyżowa, gorzkie żale, fiolet itp. (jeśli nie dysponujemy kostkami z literami – można pisać hasła na tablicy). Po wyczerpaniu pomysłów lub literek – każde z haseł możemy omówić lub pytać o nie uczniów – uzupełniając treści.
Teraz czas na pracę w parach/ grupach lub indywidualną. Oto kilka propozycji:
1. Plakat – z zaproszeniem na rekolekcje wielkopostne/na Gorzkie Żale/na Drogę Krzyżową
2. Ilustracja do wybranej stacji Drogi Krzyżowej
3. Rozważania do wybranych stacji Drogi Krzyżowej
4. Wiersz o wybranym wydarzeniu stacji Drogi Krzyżowej
5. Scenka – wybrana stacja Drogi Krzyżowej współczesnych czasów
Dla urozmaicenia możemy w każdej grupie dać inne zadanie – może to być jedna stacja albo każda inna z Drogi Krzyżowej – pamiętajmy jednak o tym, aby zostawić sobie wystarczającą ilość czasu na prezentację grup. Pamiętajmy też o 6 za super wykonane zadanie, bo nie wątpię, że będzie super twórczo! Na koniec można odtworzyć lub zaśpiewać pieśń pasyjną. Do modlitwy na każdej katechezie w Wielkim Poście warto dodawać: Któryś za nas cierpiał rany, Jezu Chryste zmiłuj się nad nami.
Jako utrwalenie poznanych treści – albo wyjście do tematu Wielkiego Postu – proponuję Grę w Pary (memory). W pliku do pobrania kartki z hasłami, które warto zalaminować, by służyły na dłużej. Wydrukowałam kilka zestawów, by uczniowie mogli zagrać w grupach. Równie dobrze hasła z gry możemy wykorzystać jako pytania do quizu na podsumowanie lekcji. I jeszcze jedna gra – Kółko Krzyżyk na Wielki Post.
Poniżej pliki do pobrania:
Gra w Pary – POBIERZ
Kółko Krzyżyk – POBIERZ
Ja nie gram w memory z uczniami, ale muszą połączyć w pary, oddzieliłam to co napisane jest drukowanymi literami i do osoby czy dnia muszą dopasować odpowiedni napis.
też fajny pomysł 🙂
Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale na każdą z tych propozycji przeznaczasz 1 godzinę lekcyjną?
Wielki Post jest długiiiiii – wybraną grą można rozpoczynać/kończyć każdą inną lekcję. Pierwsze, albo ostatnie 15 minut spokojnie można poświęcić na utrwalanie treści o Wielkim Poście. U nas w szkole Pani Dyrektor poleca właśnie taki sposób integracji grupy. Testuję i polecam 🙂
fajne pomysły a w jaki sposób zrobić lapbook na Wielki Post?