Miałam kiedyś na moich praktykach szkolnych zadanie. Polegało ono na liczeniu ilości wypowiedzi na lekcji nauczyciela i ucznia, a potem porównaniu i wyciągnięciu wniosków. Oczywiście obserwowałam niejedną lekcję w ten sposób. Jak to robiłam? Kiedy nauczyciel wypowiadał zdanie lub 2-3 zdania w moim notesie stawiałam kreskę poziomą, kiedy uczeń – pionową. W rezultacie cała karta papieru była w kreski, które po lekcji zliczałam. Początkowo pomyślałam, że to nieudane ćwiczenie. Nawet tok lekcji było trudno śledzić stawiając te kreski. Kiedy lekcja dobiegała końca zaczynałam rozumieć sens zadania.

Myślę, że wiecie, jaki był rezultat. Większość lekcji była przegadana przez nauczyciela, który rzadko o coś pytał i dopuszczał ucznia do słowa.

Czy chcielibyście być uczestnikami takich lekcji? Czy dużo zapamiętalibyście?

Oczywiście zakładam, że są nauczyciele z darem krasomówczym. Możemy ich słuchać i nawet nie pomyśleć, że się nam nudzi. Ale ilu ich jest? Odpowiedzcie sobie sami.

Krzywa zapamiętywania:

2016-10-02_0856

Zapamiętujemy:

10% tego, co czytamy

20% tego, co słuchamy

30% tego, co widzimy

50% tego, co widzimy i słyszymy

70% tego, co mamy możliwość powiedzieć

90% tego, co powiedzieliśmy w działaniu

 

KATECHETO, twoi uczniowie zapamiętają:

10% tego, co przeczytają na twojej lekcji z pomocy lub podręcznika

20% tego, co im opowiesz

30% tego, co im pokażesz na obrazkach

50% tego, co im puścisz na lekcji na rzutniku, co zobaczą na wystawie

70% tego, co odpowiedzą, gdy dopuścisz ich do głosu na lekcji

90% tego, czego doświadcza na lekcji w działaniu, np. tworząc coś, uczestnicząc w dramie, symulacji, mówiąc, działając i doświadczając

Pomyśl przez chwilę o twoim stylu nauczania…i nie smuć się. Od jutra pozwól uczniom mówić (na temat), działać, tworzyć…

A na zachętę małe zadanie:

  1. Pozwól uczniom opowiedzieć tę przypowieść. Możesz nawet podzielić uczniów na role. Wyświetlaj slajdy, a oni niech opowiadają.

MATERIAŁ OBRAZKOWY: SYN MARNOTRAWNY

2. Pozwól uczniom zagrać tę przypowieść na lekcji.

A ty wyjmij kartkę i stawiaj kreski:))

I zapytaj uczniów 2 lata później ile zapamiętali. Zdziwisz się. Sprawdziłam:))