Wprowadzenie w tematykę tańców integracyjnych
Proste pytanie, a jednak można na nie odpowiedzieć na wiele różnych sposobów. I tak na przykład jedna z definicji brzmi: taniec to układ ruchów wykonywanych przy akompaniamencie muzyki. Wielu osobom taniec kojarzy się z formą aktywnego odpoczynku, dla innych zaś po prostu stanowi muzyczną zabawę.
Taniec znany jest we wszystkich społecznościach i kulturach; może być solowy, w parach lub zbiorowy. Ludzie z różnych zakątków świata wyrażają w tańcu samych siebie, opowiadają wydarzenia historyczne, legendy. Dla niektórych jest on wyrazem ludzkiej uczuciowości, rozumu i cielesności. Czasem oznacza przygotowanie do walki lub wyraża niemy protest. Taniec ma często na celu podkreślenie ważnych zmian w życiu albo uczczenie istotnych wydarzeń w historii narodowej.
Gdy odczuwamy wielką radość, często mamy ochotę skakać i tańczyć. Żywiołowy taniec Dawida (2 Sm 6,5), Judyty (Jdt 15,16), prorokini Miriam (Wj 15,12), rodziny marnotrawnego syna (Łk 15,25), a nawet Gene’a Kelle’go w filmie Deszczowa piosenka (1952) stanowi symbol radości tańca.
W starożytnej Grecji taniec uważano za dar nieśmiertelnych. Greckie słowo chora, oznaczające źródło radości, przypomina słowo choros, czyli taniec. Porządek i rytm, główne cechy tańca, były też zaletami bogów. Platon napisał, że taniec dał ciału właściwe proporcje.
Tańca uczymy się, słuchając wskazówek, instrukcji lub naśladując innych tancerzy. Można też poszczególnym gestom nadać symboliczne znaczenie, tym samym zbudować fabułę do tańca, co znacznie ułatwi zapamiętanie kroków tańca i treści, jakie chcemy przekazać przy jego pomocy.
Taniec pełni często ważne funkcje społeczne. Może jednoczyć ludzi, myśli, uczucia, umacniając wspólne wierzenia i obrzędy, wywołując głębokie emocje.
Bardzo powszechnym układem tanecznym, symbolizującym wspólnotę i harmonię, jest krąg. Tancerze mogą się poruszać zgodnie z ruchem wskazówek zegara albo w przeciwnym kierunku. Figury taneczne wykonywane w środku okręgu mają specjalne znaczenie. Wszyscy tancerze widzą się wzajemnie. Jeśli trzymają się za ręce, wykonują zgodne ruchy, dlatego też ten właśnie układ jest najczęściej stosowany przy tańcach integracyjnych.
To bardzo dobry pomysł i inicjatywa:) Dzięki za chęć pomocy przez którą możemy zbliżyć szczególnie ludzi młodych i pokazać im jak tworzyć żywą wspólnotę Kościoła:)
Pozdrawiam s.Felicyta
Bardzo dobrze, że panie chcą się dzielić swoją pasją, uczycie doskonale, przekonałam się osobiście uczestnicząc w warsztatach w Motyczu Leśnym. pozdrawiam i czekam na ciąg dalszy Maria z Wrocławia
Tańce integracyjne poznałam podczas moich pierwszych warsztatów KLANZY- jeszcze w Lublinie w 2001r. i zachwyciłam się nimi. Wtedy również miałam szczęście poznać panie Izę i Justynę. To wspaniałe animatorki, pełne świetnych pomysłów i o niespożytej energii. Zmieniły moje podejście do katechezy i wiele nauczyły. Korzystałam z tańców integracyjnych, szczególnie po warsztatach: „Jak Dawid tańczyć chcę” i chętnie je sobie przypomnę. Dlatego dziękuję za ten pomysł i pozdrawiam panią Izę i panią Justynę. Agnieszka z Ciechocinka
Świetny pomysł!
Czekamy na filmiki!
Już niebawem będą i filmiki 🙂 Pozdrawiam serdecznie!
Panu chwała za wspaniałych ludzi,dla których pasją jest ewangelizacja?
Gratuluję pomysłu! Ruch, taniec to jest to co dzieci bardzo lubią i chętnie się angażują!
Cieszę się, że nie jestem osamotniona w tanecznej radości 🙂 Prawie na każdej katechezie (robię przerwę jedynie w Wielkim Poście) prowadzę jakiś taniec. Staram się dopasować go do treści danej katechezy i wtedy jest integralną jej częścią. Czasem jako przypomnienie a czasem po prostu jako konieczny przerywnik i ćwiczenie śródlekcyjne. Niektórych ciężko zmotywować do ruchu skoordynowanego 🙂 ale większość uczniów lubi ten rodzaj ruchu na zajęciach. Prowadzę najczęściej „tańce lednickie” albo po prostu do dobrych i skocznych melodii Magdy Anioł, TGD, Arki Nowego itp prowadzę spontaniczne układy taneczne. Pozdrawiam serdecznie tańczące katechetki i katechetów 🙂
Wspaniały pomysł.gratuluje
Już czekam na filmiki. Stronę wrzucam do ulubionych by nie zagubic się.Elzbieta
Witam wakacyjnie 🙂 Tak to jest z nauczycielami: jest lipiec a ja myślę co będę robić we wrześniu z dziećmi klas I SP. I mam odpowiedź.Taniec to jest rewelacja na intedrację grupy, radość, przerwę śródlekcyjną i zdobycie wiedzy. Kilkanaście lat temu byłam na warsztatach szkoleniowych prowadzonych przez Panią Izę i 90% treści pamiętam do tej pory. Myślę, że w pracy z moimi kochanymi gimnazjalistami filmiki też będą dobrą formą uczenia postaw prawdziwego chrześcijanina. Pozdrawiam serdecznie 🙂
Wspaniale, że będzie ktoś pomocny. Cieszę się z filmików, one będą mi bardzo ułatwiać pracę. do tej pory nauczyłam się wielu tańców, ale czasem miałam problem z odtworzeniem na lekcji. Pozdrawiam.