Chciałbym się z Wami podzielić katechezą adresowaną do młodzieży, w przygotowanie której włożyłem sporo energii i czasu.
Opracowałem kompilację czterech modułów interaktywnych. Każdą aplikację multimedialną należy wykorzystać w odpowiednim momencie zajęć, zgodnie ze scenariuszem katechezy:
SCENARIUSZ
Temat: Katecheza multimedialna o miłosierdziu.
Cel ogólny: Uświadomienie, że chrześcijanin powinien być miłosierny i sam pragnąć miłosierdzia Bożego.
Cele szczegółowe:
Uczeń
– poszerza wiedzę dotyczącą miłosierdzia,
– porządkuje uczynki miłosierdzia względem ciała i względem duszy.
Metody:
– eksponujące (aplikacje multimedialne)
– problemowe (dyskusja)
– podające (anegdota)
Środki dydaktyczne:
-autorskie interaktywne moduły z wykorzystaniem aplikacji LearningApps.org, tekst anegdoty, Pismo Święte.
Przebieg lekcji:
Wstęp
Zastanowimy się nad tym: Czym jest miłosierdzie? Jak realizujemy je w naszym życiu?
Aktywizacja
1. Co wiem o miłosierdziu?
W tej części lekcji odbędzie się zabawa interaktywna – quiz „Milionerzy” (Aplikacja „Moja wiedza o miłosierdziu”, bierze udział kilku chętnych uczniów).
2. Co w praktyce oznacza bycie chrześcijaninem – katolikiem?
Odpowiedzi na to pytanie pomoże nam udzielić krótki film „Katoliczka w sądzie”. (Aplikacja „ Chrześcijanin człowiekiem miłosierdzia” ).
Dyskusja na podstawie filmu.
W podsumowaniu wypowiedzi uczniów katecheta odnosi się do fragmentu z Pisma Świętego: „Wiara bez uczynków jest martwa”(Por Jk 2, 14-26).
3. Jak być miłosiernym?
Porządkowanie uczynków miłosierdzia względem ciała i względem duszy (Aplikacja – „Miłosierne uczynki”).
Angażowanie uczniów do grupowania uczynków.
4. Każdy potrzebuje miłosierdzia Bożego (Aplikacja „Miłosierdzie Boże darmowym darem Jezusa” – krótki film, który z humorem ukazuje prawdę, że żaden człowiek nie jest doskonały, każdy potrzebuje pomocy Chrystusa, aby osiągnąć zbawienie).
Na zakończenie lekcji katecheta opowiada anegdotę (por. ks. Z. P. Maciejewski „Uczynki miłosierne i zbawienie”), która swoim przesłaniem nawiązuje do filmu:
„Pewna pani przychodzi do nieba. Zatrzymuje ją św. Piotr. – Przepraszam, a pani dokąd? – Do nieba – pada wyraźna odpowiedź. – Zaraz, zaraz, to nie takie proste. Wcześniej trzeba przejść mały teścik. – No dobrze – już mniej pewnie odpowiada kobieta. By wejść do nieba trzeba uzbierać cztery tysiące punktów. Proszę opowiedzieć coś o swoim życiu. – Często odmawiałam różaniec – po chwili zadumy odpowiada – No dobrze, pół punktu … – Ile????????? – Pół punktu, dobrze pani słyszy! – Słuchałam Radia Maryja i Katolickiego Radia PLUS. – Pół punktu. – Chodziłam (…) na msze … – Jeden punkt. Po godzinnej walce wycieńczona pani zgromadziła dwadzieścia pięć punktów. – No cóż, przykro mi, nie zmieściła się pani w limicie – oznajmia św. Piotr. – Jezu, ratuj!!! – woła zdesperowana kobieta. – Brawo, cztery tysiące punktów. Tędy proszę …”
Podsumowanie i ewaluacja:
Zadanie pracy domowej z wykorzystaniem zdań podsumowujących, które uczniowie mają rozwinąć w zeszytach (Aplikacja „Zdania podsumowujące”).
Dziś na lekcji dowiedziałem się, że…
Chciałbym zapamiętać…
Zaskoczyło mnie…
Zastanawiam się nad….
Wspaniala praca!
A jak w szkole nie ma internetu, to co robic?
Dziękuję za miłe słowa:) Można krótkie filmy z YouTube prosto i szybko pobrać, korzystając z domowego Internetu i zapisać na pendraive, a potem w szkole wykorzystać na komputerze czy dvd. Natomiast jeśli chodzi o całe aplikacje, np. quizy – faktycznie wymagany jest dostęp do Internetu online.
Rewelacyjna katecheza! Jest w niej wszystko, co lubią moi uczniowie- quiz, filmiki, anegdotki i krótka notatka:)
DZIĘKUJĘ ZA UDOSTĘPNIENIE- I.S.
Ja również dziękuję. Warto się dzielić dobrymi pomysłowi. Podziwiam za włożony wysiłek!
Pięknie. Podziwiam i zachęcam do dalszych opracowań. Rozpropaguję katechezę wśród wszystkich koleżanek.
Bardzo fajna lekcja, lecz reklama zasłania stronę i przez to niektóre funkcje nie działają.
http://learningapps.org/2132120 pod tym linkiem wszystko powinno działać bez żadnych przygód z reklamami…
Bardzo dziękuję za tą lekcję. zaskoczyłam uczniów, chociaż musiałam przerobić milionerów na quiz a segregowanie uczynków zrobiłam w wersji papierowej. Podam dalej. Pozdrawiam i życzę wielu dobrych pomysłów oraz wytrwałości.
Pomysł świetny, można naprawdę wiele pokazać ale też dać do myślenia. Czy mogę wykorzystać materiały multimedialne? Chciałam pokazać to moim uczniom jednak nie umiem poradzić sobie z okienkiem wydawnictwa Jedność, które zasłania obraz.
Pozdrawiam i proszę o odpowiedź
http://learningapps.org/2132120
pod tym linkiem nie ma problemu pozdrawiam
Świetnie opracowana katecheza! Dziękuję za możliwość skorzystania z tych materiałów. Jola
Dziękuję za wspaniałą katechezę! Na pewno w najbliższym czasie ją wykorzystam. Mam tylko pytanie odnośnie quizu „Milionerzy”. Jest tam pytanie dotyczące obecnego okresu liturgicznego – odpowiedź Wielki Post. Czy da się jakoś zmienić to pytanie? Rita
Już zrobione pytanie poprawione:)
Dziękuję serdecznie! Katecheza przeprowadzona w klasie V – rewelacja! Uczniowie zachwyceni. Jutro klasa VI.
wszystkim sie podoba! Dziekuje i wiecej takich 🙂
Super przygotowana katecheza !!!! Gratulacje dla twórcy 🙂
Super opracowanie!:)gratuluję!
Super pomysł.
Super lekcja, przeprowadziłam z kl. V SP, byli zachwyceni!! Bardzo dziękuję za tak wspaniały materiał, proszę o więcej 🙂