Słowo Boże żywe jest i skuteczne.Tematy o Biblii przewijają się na różnych poziomach nauczania. Czasami wydaje się, że latami mówimy o tym samym, a uczniowie, jakoś „nie łapią”. Zdarza się, że nie pamiętają nawet podstawowych informacji. Dlatego… pomyślałam, że podam im garść „podręcznikowych” wiadomości w nieco innej formie. Kiedyś na profilu @edukreatywne (https://edukreatywne.pl/) natknęłam się na test uważności… o Polsce…Organizowałam wtedy zajęcia związane ze 100leciem Odzyskania Niepodległości. Wykorzystałam go wtedy i… przepadłam. Bardzo spodobała mi się ta metoda pracy i postanowiłam zaadoptować ją do różnych tematów… Powstało już kilka testów uważności i często uczniowie pytali czy dziś będą te „karteczki, przy których chodzi się po krzesłach” Sprawdza się głównie w klasach starszych – choć stosowałam ją już w klasach 3 – 4 SP.
Na czym polega owa metoda? Trzeba przygotować dla każdego ucznia w klasie karteczkę z poleceniem zbudowanym według następującego schematu: JEŚLI USŁYSZYSZ , że KTOŚ mówi/robi COŚ – zrób/powiedz …COŚ np. Jeśli usłyszysz, że ktoś mówi LAMPA„ podejdź do drzwi i zapal światło …
Metoda – ta ma wiele plusów, wzbudza ciekawość, wywołuje zaskoczenie i uśmiech na twarzach uczniów, ćwiczy koncentrację, uczy wzajemnego słuchania (także ze zrozumieniem) Pomaga przyswoić różne informacje w niekonwencjonalny sposób.
Zwykle, przygotowując tekst, zastanawiam się, co chcę by zapamiętali. Tworzę opowieść, która jest całością (często są to zaadoptowane informacje z podręcznika danej klasy). Dodaję jakieś aktywności, rekwizyty – tak, by zobrazowały treść.
Podczas zajęć – powtarzamy to co najmniej dwa razy – zwłaszcza, gdy klasa nie zna tej metody. Na początku rozdaję kartki. Próbujemy zrobić… co jest napisane… zwykle jest przy tym dużo śmiechu. Potem proszę, by skoncentrowali się na treści (zobaczyli i usłyszeli – CAŁOŚĆ) i by swą część wypełnili jak najlepiej potrafią. Działa – świetnie. Następnie pytam, co zapamiętali i rozmawiamy – jest to punkt wyjścia – wprowadzenie do tematu, czasami jego rozwinięcie. Potem robimy wspólnie notatkę np. wizualną lub jakiej inne zadania.
Dziś 2 testy – o BIBLII – dla kl 7 i 4 (można wykorzystać też na innych poziomach) – opracowałam na podstawie podręczników św. Wojciecha.
Test uważności – klasa 4 (BIBLIA)
test uważności – klasa 7 (BIBLIA)
Super. Ta metoda jest wykorzystywana na imprezach- to bardzo dobra forma zabawy integracyjnej 🙂 Dziękuję za podzielenie się pomysłem