Szukałem ostatnio nowego sposobu sprawdzenia zdobytej wiedzy przez moich uczniów. Czasami zwykłe odpytywanie jest po prostu nudne, a nie lubię robić sprawdzianów. Pomyślałem, że będę pytał w dość nietypowy sposób.
(Uwaga! Wpis będzie długi, ale sądzę, że warto doczytać do końca.)
Wymyśliłem grę, którą wstępnie nazwałem „Droga do Boga”. Po pierwszych katechezach mogę powiedzieć, że jestem z tego sposobu zadowolony, bo zaangażowali się w tę grę wszyscy uczniowie.
Do gry potrzebne są następujące rzeczy:
- karty do gry (tyle kart, ile przygotowanych zadań)
- tablica
- magnesy
W moim przypadku przygotowałem 11 pytań, więc wybrałem karty od Asa do Waleta. As to pierwsze pytanie, dwójka to drugie, i tak dalej, aż do dziesiątki, a Walet to pytanie jedenaste. Karty rozmieściłem w różych częściach tablicy, zakrywając figury. Ma z tego wyjść droga od Startu do Mety, czyli do Nieba (taka planszówka na tablicy). W Niebie znajdują się dwie karty – Król i Dama… o nich będzie trochę później.
Każda z osób, która bierze udział w grze odkrywa kolejną kartę i ma za zadanie opowiedzieć zadaną przez prowadzącego historię biblijną z pozycji świadka tego wydarzenia. Np. w jednej z klas zadaniem było opowiedzenie, jak wyglądał moment Zwiastowania. Osoba, która to przedstawiała opowiedziała o tym mniej więcej: „Byłam u Maryi, razem sprzątałyśmy pokój i nagle pojawił się piękny Anioł, który jej powiedział, że będzie mamą”. Można tutaj fajnie poprowadzić rozmowę, pytając o wygląd anioła, Maryi, jej zachowanie itp. Zadanie jest zaliczone, gdy klasa uzna, że osoba odpowiadająca powiedziała jak najwięcej na dany temat. Gdy ktoś ma problemy, zadaniem klasy jest wtedy pomóc.
Zadania mają dotyczyć historii zapisanych w Piśmie Świętym. I tak, w jednej z klas prosiłem o opowiedzenie życiu Pana Jezusa, o tym, kim była św. Elżbieta, o Janie Chrzcicielu, o cudach Jezusa, o Elizeuszu, o Zmartwychwstaniu.
Po dojściu do Nieba klasa losuje Króla lub Damę (trzeba je odwrócić, aby dzieci nie widziały). Gdy wylosują Damę mają w ciągu minuty przedstawić scenę Wniebowzięcia Maryi, a w przypadku Króla – Ostatnią Wieczerzę. Aby było trudniej ma to być pantonima. Jest przy tym sporo zabawy. Im więcej osób, tym lepiej.
W klasie VII, jako że dostałem ją niedawno po innym katechecie, aby poznać ich poziom wiedzy z Pisma Świętego przygotowałem za to taki zestaw zadań:
As – Byłeś świadkiem grzechu pierworodnego. Opowiedz na czym ten grzech polegał i kto go zrobił.
1 – Zaczęło padać. Na początku był to niewielki deszcz, potem troszkę mocniejszy. Wnet przerodził się w niesamowicie mocną i potężną ulewę, która trwała wiele dni. Znalazłeś się na nietypowym statku, w którym jest mnóstwo zwierząt i ptaków oraz rodzina Noego. Noe opowiedział Ci swoją historię. Teraz opowiedz ją nam.
2 – Jesteś w namiocie Abrahama. Jest on bardzo starym człowiekiem, a jego żona jest w podeszłym wieku. Nagle Abraham wychodzi z namiotu i zaprasza do siebie trzech gości. Kim oni są i co mówią Abrahamowi?
3 – Jesteś przyjacielem Izaaka. Izaak jest już w podeszłym wieku. Ma dwóch synów – Ezawa i Jakuba. Ezawa nie było w obozie. Widzisz jak do namiotu Izaaka wchodzi Jakub w dziwnym przebraniu i potem szybko z niego wybiega. Opowiedz co się stało?
4 – Jesteś krewnym Jakuba, który wraca do Ezawa, aby się z nim pojednać. Nagle jesteś świadkiem tego, jak Jakub z kimś walczy. Jak to się skończyło i kto to był?
5 – Jesteś wziętym handlarzem niewolników. Przechodzisz przez pola ze swoją karawaną. Nagle zatrzymuje Cie kilkunastu mężczyzn, z jakiegoś dołu wyciągają młodego chłopaka. Kim on jest i dlaczego oni chcą go sprzedać?
6 – Józef jest nazwanym „księciem Egiptu”. Szycha u faraona. Przepowiedział, że po 7 latach urodzaju będzie 7 lat suszy. Uzbierał wielkie mnóstwo zboża, którym dzieli się z ludźmi. Przychodzi do niego niewielka grupa z Izraela. Co on dalej z nimi zrobił?
7 – Byłeś niewolnikiem u faraona. Wraz ze swoimi bliskimi budowałeś wielkie budowle. Nagle przyszedł nieoczekiwanie Mojżesz, który jakimś cudem wyprowadził Ciebie i twoich bliskich z Egiptu. Opowiedz jak on to uczynił.
8 – Spotykają się naprzeciw siebie dwie armie – Filistynów i izraelitów. Filistyni mają wielkiego wojaka o imieniu Goliat… kto z nim walczy?
9 – Mieszkasz u Maryi z Nazaretu, pomagasz jej w codziennych sprawach. Nagle ktoś do niej przyszedł i coś powiedział… Kto to był i jaka była wiadomość?
10 – Idziesz wzdłuż rzeki Jordan. Nagle spotykasz człowieka w skórze z wielbłąda, który naucza przy rzece. Co jeszcze robi i kto do niego przychodzi?
Walet – chodzisz za Jezusem i jesteś świadkiem Jego cudów. Opowiedz nam o nich.
Zabawa na całą godzinę i sądzę, że może być stosowana w momencie, gdy kończymy jakiś dział z podręcznika, w ramach przypomnienia i przygotowania do sprawdzianu.
Rewelacja, fantastyczny pomysł, gratuluję kreatywności!!!
Bardzo dziękuję, super pomysł! Wykorzystam w moich klasach V. Niech Pan błogosławi ! Pozdrawiam – S. Renata SM
Jestem pod ogromnym wrażeniem. Naprawdę ciekawe i wyjątkowo pomoce oraz pomysły na lekcje. Chętnie skorzystam z pomysłów. Gratulacje pomysłowości:)